Kwestie dotyczące stosowania monitoringu wizyjnego w szkole zostały uregulowane w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).
Art. 108a ww. ustawy wymienia pomieszczenia szkoły, w których co do zasady nie jest dopuszczane instalowanie monitoringu wizyjnego. Przepis wymienia następujące pomieszczenia:
– pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
– pomieszczenia, w których uczniom udzielana jest pomoc psychologiczno-dydaktyczna,
– pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników,
– pomieszczenia sanitarnohigieniczne,
– gabinet profilaktyki zdrowotnej,
– szatnie i przebieralnie.
Biorąc od uwagę powyższe, zakazane jest stosowanie monitoringu wizyjnego w klasach lekcyjnych. Co prawda zakaz ten nie ma charakteru bezwzględnego, gdyż art. 108a ust. 3 cyt. ustawy dopuszcza bowiem instalowanie monitoring wizyjnego w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze (w tym, klasach lekcyjnych), jeżeli spełnione są jednocześnie następujące warunki:
-
stosowanie monitoringu w wymienionych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia,
-
stosowanie monitoringu nie naruszy godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób, w szczególności zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznawanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
Tylko spełnienie ww. warunków łącznie pozwala na zastosowanie monitoringu wizyjnego w sali lekcyjnej, zgodnie z art. 108a ustawy Prawo oświatowe.
Zwróćmy jednakże szczególną uwagę na fakt, iż monitoring nie może rejestrować wizerunku osób oraz nie może umożliwić identyfikacji. Zatem zastanówmy się czy monitoring wizyjny w sali lekcyjnej wpłynie na poprawę bezpieczeństwa.
Sylwester Krawczyk
Inspektor Ochrony Danych
Audytor wewnętrzny ISO 27001